ВИТАМИНИ от В групата - НЕЗАМЕНИМИ ПАЗИТЕЛИ НА ЗДРАВЕТО

ВИТАМИНИ от В групата - НЕЗАМЕНИМИ ПАЗИТЕЛИ НА ЗДРАВЕТО

 
   Витамините са жизнено необходими за нормалната дейност на нашия организъм. Регулират обмяната на веществата, влияят благоприятно върху нервната система, жлезите с вътрешна секреция, засилват имунитета и устойчивостта срещу инфекции.
 
   Повечето от тях си набавяме с храната, а някои по естествен начин се синтезират в тялото ни. Когато не се налага допълнителен прием на по-големи дози от тях, те трябва да се приемат с хранителните продукти, а не в лекарствена форма.
 
   Нуждата от витамини значително нараства при усилен физически труд, бременност, различни болестотворни процеси и в по-студено време. В такива случаи е необходимо да се увеличи приемът им, за да не се достигне до хиповитаминоза или дори авитаминоза, което значи пълен дефицит на тези толкова значими елементи. 




 
   Витамините от групата В са от изключително важно значение за правилното и балансирано функциониране на системите в човешкото тяло.
 




   Витамин В1 – или тиамин регулира дейността на нервната система и участва в обмяната на въглехидратите. Необходим е за разграждане на мазнините и правилната работа на сърцето. Недостигът му води до неврози, полиневрити, невралгии, заболявания на храносмилателната система, различни инфекции и др. Храни, от които можем да си го набавим в по-големи количества са репите, черния дроб, яйца, мляко, масло, месо, овесени ядки, ябълки, круши, цвекло, картофи, пшенични трици и др.
 
   Витамин В2 – известен още като рибофлавин  регулира и участва в редица обменни процеси на клетките. Има благоприятно въздействие при авитаминоза, различни видове анемии, полиневрити, паркинсонова болест, сърдечна недостатъчност. Недостигът му може да предизвика поражение на периферните нерви, кожата и лигавиците. Съдържа се в гореизброените хранителни продукти.





 
   Витамин В3 – наричан е още или ниацин. Съдържа се в месото, особено в рибните продукти, грахa, ядките, сусамовия тахан, гъбите и др. Изключително важен е за поддържането на сърдечно-съдовата система, нормалните нива на холестерол и правилния метаболизъм. Намалява риска от развитие на Алцхаймер, световъртеж, мигренозно главоболие и дори акне. Подпомага разграждането на мазнини и превръщането им в енергия.
 
   Витамин В4 -  или холин е предпочитано средство за профилактика и лечение на чернодробни заболявания. Представлява есенциален нутриент от групата на водоразтворимите витамини. Не се синтезира в достатъчни количества от организма и е нужно да си го набавяме допълнително чрез храната. Отговаря за разграждането на мазнините, обмяната на веществата, бързия метаболизъм и поддържане на балансираните нива на холестерола. Има важна роля за паметта и мозъчните функции. Когато страдаме от недостиг на витамин В4, може да се стигне до нервен срив, умора, слабост, раздразнителност, а при децата може да се наблюдава дори забавяне в растежа и развитието. Има го в големи количества в яйчения жълтък, сьомгата, черния дроб, лещата, карфиола, доматите, овеса и др.
 
   Витамин В5 Пантенол (Пантотенова киселина) е често срещана съставка в повечето козметични продукти за поддържане на младия и жизнен вид на кожата, упокояване и лечение на слънчеви изгаряния, ухапвания от насекоми и др.  Подпомага изграждането и развитието на клетките, правилното функциониране на централната нервна система, щитовидната и надбъбречните жлези. Недостигът му води до безсъние, депресии, стомашен дискомфорт и др. неприятни последици. Добри източници на пантенол са карфиолът, яйцата, броколите, зелето, авокадото, телешкото, пуешко и пилешко месо, грахът и соята, слънчогледовите семки, лимеца и др.




 
   Витамин В6 Пироксидин. Нормално се съдържа в зеленчуците, месото, яйцата, бобовите и житни храни. Важен елемент е за силната имунна система и участва във формирането на еритроцитите (червените кръвни телца). Подпомага изграждането и развитието на мускулна маса, правилното функциониране на стомашно-чревния тракт, нервната система и кожния тонус. Липсата му води до неврологични заболявания, анемии, себореен дерматит, напукване на устните и др. Оказва добър ефект върху хормоналния баланс и повлиява предменструалната симптоматика. Редовният му прием дори ограничава натрупването на камъни в бъбреците.
 
   Витамин В7 – известен още като Биотин е от основно значение за растежа, здравето и добрия външен вид на кожата и косата. Ето защо липсата му често проличава по изтощената, безжизнена коса, сухата кожа, склонна към зачервявания и раздразнения, депресията и лесната уморяемост. Богати на биотин са мазните риби, гъбите, яйцата, слънчогледовите семки, пуешкото месо, авокадото, ядките, бананите и др.
 
   Витамин В8 – или Инозитол подпомага дейността на мозъка, сърдечната-съдовата и нервната система, а и държи холестерола в норма. Приемът му облекчава паническите атаки, симптоми на тревожност, стимулира производството на серотонин (хормона на щастието). Влияе положително на хормоналния баланс и прави косата и кожата жизнени и сияйни. Действа като естествено сънотворно, което нормализира здравия сън без да води до привикване. Богато съдържание от този полезен витамин има във фурмите, смокините, цитрусите, горските плодове, бананите, кафявия ориз, житните култури, яйцата, доматите и др.
 




   Витамин В9 (Фолиева киселина) – е от изключителнмо значение за бъдещите майки, тъй като е важен за оформянето на плацентата и развитието на плода! Той е отговорен за образуването на червени кръвни клетки и участва в усвояването на въглехидратите и аминокиселините. Укрепва организма и засилва съпротивителните сили. Ако една жена планира бременност, тя трябва да започне да приема допълнително фолиева киселина, тъй като е възможно да не успее само чрез храната да си добави допълнителните дози, от които тялото й и бъдещото бебче се нуждаят. Организмът ни не може сам да си произвежда витамин В9! Неправилното хранене и нездравословен начин на живот водят до неговия дефицит. Последиците са анемия, обложен език, храносмилателни проблеми, остеопороза, хронична умора, раздразнителност, паническа тревожност, а в дългосрочен план дори може да причини поява и развитие на ракови клетки. Храни, от които можете да си набавите фолиева киселина са най-вече зелените зеленчуци: спанак, маруля, лапад, коприва, броколи, аспержи, грах, също така някои плодове, бирената мая, овесените ядки, пшеничните трици, рибите, ядките, черният дроб, яйцата, сиренето и др.
 
   Витамин В10 - Парааминобензоена киселина. Макар и по-слабо популярен, той често е наричан „витамин във витамина“, защото участва в усвояването на протеините, фолиевата киселина (витамин В9) и пантенола (витамин В5). Повишава ефикасността на останалите витамини от В групата и на витамин С. Изключително мощен антиоксидант е. Предпазва кожата от слънчево изгаряне, предотвратява ранната поява на бръчки и благоприятства здравето на косата. Съдържа се в черния дроб, ориза, бирената мая, орехите, млечните продукти, житото, картофите и др.





 
   Витамин В11 -  (L-карнитин). Това е един от задължителните микронутриенти, които спортистите, хората с активен начин  на живот и тези, които искат да отслабнат или да качат мускулна маса, задължително трябва да приемат. L-карнитинът има невероятен ефект върху метаболизма, изгарянето на мазнини и изграждането на мускулна маса. Приемът му води до повече енергия, особено при редовна физическа активност и подсилва имунната система и издръжливостта. Храни богати на него са месата (особено телешкото), рибата и морските дарове, гъбите и др.





 
   Витамин В12 – известен и като Кобаламин, тъй като в него могат да се открият следи от елемента кобалт. Важно е да се знае, че той се съдържа единствено в животинските продукти, тъй като растенията не го синтезират! Ето защо вегетарианците и веганите са рискова група, застрашена от недостига му и задължително трябва да го приемат като добавка към храненето. Редовно трябва да се консумират месо, яйца, млечни продукти, но и да се вземат добавки, защото въпреки това, мнозина страдат от липси, защото организмът им просто не може да го абсорбира. Разграждането му може да бъде нарушено от състояния като гастрит, колит, болест на Крон, прекаляването с алкохол и някои лекарства. Липсата му води до слабост, умора, мускулна слабост, изтръпване на ръцете и краката, невралгии, загуба на памет и дори много по-сериозни здравословни проблеми, ако не се обърне внимание навреме.
 
   Витамин В13Оротова киселина. Макар последни научни данни да опровергаха, че е витамин, все пак го включваме в статията, тъй като дълги години са го причислявали към В групата. Синтезира се в тялото ни от нашата чревна микрофлора. Също така в големи количества се съдържа в млякото на животните и в майчината кърма. Оказва влияние върху много от важните физиологични процеси. Участва в изграждането на фосфолипидите, които са необходими за строежът и функционирането на клетъчните мембрани. Стимулира растежа на мускулна маса и е много ценен за бременни жени, които трябва да приемат оротова киселина в по-големи количества, защото е нужна за правилното формиране на плода. Подобрява работата на черния дроб, понижава нивата на лошия холестерол и предотвратява образуването на холестеролни плаки. Недостигът на В13 води до нарушения на важни биохимични процеси в тялото. Съдържа се, освен в млякото и млечните продукти, в черния дроб и бирената мая.
 
   Витамин В14 – първоначално е изолиран от виното и се смята, че е комбинация от витамин В10 и витамин В11. Не се знае много за него, тъй като все още не е достатъчно проучван, но някои изследвания показват, че недостигът му причинява нарушения в клетъчното образуване, влошаване качеството на червените кръвни телца, злокачествени анемии и дори образуване на ракови клетки. Така че чаша червено вино от време на време не само, че няма да ви навреди, но дори ще има благоприятен ефект върху кръвоносната система, а и мнозина от вас вероятно знаят, че виното регулира нивата на кръвното налягане и за хората,  които имат ниско кръвно, ефектът е положителен. Освен във виното В14 се открива и в яйчения жълтък, зърнените храни, бобовите растения и в месни продукти (предимно вътрешности като черен дроб, сърце, бъбреци).
 
   Витамин В15Пангамова киселина. Синтезира се при консумация на продукти богати на витамини от групата В.  Намира се в пълнозърнестите продукти, ядките и семената. Стимулира дейността на жлезите с вътрешна секреция, благоприятства изхвърлянето на токсините, предпазва клетките от клетъчно стареене, повлиява добре състояния като астма, алергии, диабет, артрит, сърдечно-съдови нарушения и др.
 
   Витамин В16Диметилглицин е витамин, който е тясно свързан с В15. Подпомага функциите на черния дроб, предпазва го от омазняване и спомага по-лесното изхвърляне на токсините от него. Съдържа се отново в субпродуктите, бирената мая, тиквените семки и сусама. Много ценен е за спортисти, тъй като намалява уморота и изтощението, правейки активно спортуващите хора много по-издръжливи. Активира производството на глицин, което пък стимулира по-бързия растеж.




 
   Витамин В17 – наричан още Амигдалин, се смята за безценен фактор при борбата с раковите образувания. Той се получава от съединението между витамините В1, В2, В6 и В12 и е един от най-мощните антиоксиданти. Според учени от Американския Изследователски институт Sloan-Kettering Memorial Hospital, витамин В17 не само влияе добре при лечението на различни видове рак, но и подтиска и превентира развитието на туморни клетки. Освен това стимулира активността на левкоцитите (белите кръвни клетки) и подсилва защитните и съпротивителни сили на тялото. Понижава нивата на високото кръвно налягане и дори, според някои проучвания, понижава чувствителността към болка. Съдържа се в кайсиевите ядки, гъбите, чията, куркумата и др.
 
   Витамин В18Холин е необходим за правилния метаболизъм и разграждане на мазнините в тялото. Важен е за детоксикацията на тялото и нормалната работа на черния дроб и жлъчката. Най-високи количества от него се съдържат в лецитина, а него пък го има най-много в соята. Среща се и в бирената мая, пшеницата, черния дроб, жълтъка, лененото семе, сусама, фъстъците и др. В по-малки количества го има в лещата, броколите, овесените ядки и др. Тежките тренировки и усилената физическа активност намаляват нивата му в организма. Поради тази причина е добре спортистите и хората, които извършват тежък физически труд, да си го набавят допълнително чрез хранителни добавки. Редовният му прием предпазва от сериозни заболявания като Алцхаймер, болест на Паркинсон, Множествена склероза, Биполярно разстройство, Глаукома, Чернодробна цироза и др. Действа добре при хронична умора, безсъние и сърдечно-съдови нарушения.
 




   Това са най-популярните витамини от т.нар В комплекс. Както виждате, всички те са от жизнена необходимост за правилното функциониране на органите и системите в тялото ни. Ето защо правилното, добре балансирано и пълноценно хранене е от толкова голяма важност.
 
   Ние от Next Level – Клуб за здравословен начин на живот разбираме това и се грижим не само за добрата ви форма, но и за отличното здраве и достатъчно енергия.
 
   Ако искате да влезете във форма, да свалите от обиколките или пък да качите мускулна маса, грижейки се в същото време за здравето си, то ние знаем точно как да го постигнете БЪРЗО, ЛЕСНО и ЕФЕКТИВНО.
 

   Посетете нашата фейсбук страница:
   https://www.facebook.com/WellnessClub.NextLevel

 
  Или попитайте за консултация и личен треньор на:
  0894 22 33 12
 
   Още интересни статии, като тази за МИКРОНУТРИЕНТИТЕ:

http://wellness-club.bg/%D0%BC%D0%B8%D0%BA%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%83%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8~20

  
  Или тази за ЯДКИТЕ, четете в блога ни:

http://wellness-club.bg/%D1%8F%D0%B4%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B8%D0%B7%D1%82%D0%BE%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%BD%D0%B0-%D0%B7%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B5-%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%81%D0%BE%D1%82%D0%B0-%D0%B8-%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B3%D0%B8%D1%8F~68
 

 
БЛОГ