Въглехидрати

Въглехидрати

Въглехидрати е общ термин на група хранителни в-ва, които включват захари, нишесте и влакнини. Захарите и нишестето могат да се усвояват, но фибрите не могат и формират това, което е известно като „баластни вещества”.

 

Въглехидратите:

·         Макронутриентът, от който се нуждаем най-много;

·         Главен източник на енергия за тялото

·         Нужни за правилното функциониране на централната нервна система, бъбреците и мозъка, чрез доставката на глюкоза

·         Помагат на мускулната структура – включително сърцето да фунционира правилно.

 

Има два вида въглехидрати: просто и сложни.

 

Прости въглехидрати

Най-простите въглехидрати са захарите като глюкозата, захарозата (захарта, която ползваме) и лактозата (млечната захар). Храните, богати на прости захари са обикновенно рафинирани и съдържат по-малко важни витамини и минерали. Те се смилат и абсорбират бързо от тялото и са бързодействащ източник на енергия. Обаче, това може да доведе до скок и спад в нивата на кръвната захар, което може да Ви накара да се чувствате гладни по-бързо, от колкото ако се храните с  храни с високо съдържание на фибри и сложни въглехидрати.

Сложни въглехидрати

Сложните въглехидрати, като нишестета, се усвояват по-бавно от простите захари. Сложните въглехидрати са съставени от голям брой различни прости въглехидратни единици, свързани помежду си. Те се разделят по време на храносмилателния процес на прости захари. Времето, необходимо да се разделят означава, че те се смилат и се абсорбират в тялото по-бавно.

Опитайте се да избягвате или да ограничите храни с високо съдържание на рафинирани захари като сладки неща и напитки. Пастите и кейковете са с високо съдържание на мазнини и захари и могат да бъдат с високо калорийно съдържание

В групата по здравословно хранене, има специална тема, на която се обръща конкретно внимание на полезните (сложни) и лошите (прости) въглехидрати. Това е една от най-ключовите теми в групата.

Храненето е лесно