МАГНЕЗИЙ – Главният командир в тялото

МАГНЕЗИЙ – Главният командир в тялото

 
      Вероятно знаете, че Магнезият е основен градивен минерал за мускулите, костите, нервната система, мозъка и сърдечно-съдовата система. Отговаря за производството на антиоксиданти, за правилното функциониране на над 300 ензима в тялото и предпазва от редица болести. Недостигът на ценния минерал буквално внася хаос в целия организъм и неблагоприятните последици се засилват с възрастта. Възможно е дори да се стигне до летален край, ако липсите му са прекалено големи и не се вземат навременни мерки.

   Тялото на средно статистически възрастен човек съдържа около 25 гр. Магнезий, 50% - 60% от които се съхранява в костната система. Останалата част е разпределена в мускулите, меките тъкани и телесните течности.

   Магнезият е един от седемте основни микроминерали, от които трябва да приемаме по-големи количества дневно – поне по 100 милиграма на ден. Получаването на достатъчно количество от него може да повлияе благоприятно на много хронични заболявания, диабет тип 2, Алцхаймер, мигрена, високо кръвно налягане, изтръпвания, мускулни схващания, невралгии, сърдечно-съдови нарушения.
 
Защо Магнезият е толкова важен за нашето здраве?




 

* Предпазва сърцето – Ако спортувате редовно, ще знаете колко жизнено важен е този минерал за мускулите.  
А какво ще кажете за най-важният мускул в тялото ни – СЪРЦЕТО?!
 
За него няма почивка – нито денем, нито нощем. Заслужава да се грижим правилно и разумно, за да ни служи дълго и вярно, нали...
Ниските нива на Магнезий в диетата са равносилни на по-висок риск от сърдечно-съдови заболявания. Това е така, защото важният минерал подхранва сърдечния мускул, осигурява еластичност на кръвоносните съдове и предпазва от инфаркт. Изследвания от 2016 г. Показват, че Магнезият намалява натрупването на Калций в сърцето и главните артерии (калцификация на коронарната артерия) и по този начин предпазва съдовете от атеросклероза. Хората с високи нива на Магнезий имат 40% по-ниски коефиценти на калцификация на коронарната артерия, в сравнение с тези с нисък серумен Магнезий. Освен това имат около 50% по-ниски коефиценти на хипертония (високо кръвно налягане) и 70% по-малки нива на миотична дистрофия (болестна загуба на мускулна маса, която засяга дори сърцето).
 




* Подобрява храносмилането и работата на червата – Ако често страдате от запек, подуване на корема, стомашни болки, газове и др. неприятни състояния, значи нещо в процеса на храносмилане не върви, както трябва. Това води до непълноценна абсорбация на хранителните вещества и до дълготрайни здравословни усложнения. Знаете ли, че Магнезият е особено важен за доброто храносмилане. Той е необходим за функционрането на стомашната киселина и ензимите. Още в устната кухина започва неговата роля, тъй като подпомага ензимите в слюнката, които са важни за механичното раздробяване на храната. Хормоните, които отговарят за производството на стомашните сокове също се нуждаят от него, както и ензимите, които панкреасът произвежда. Нормалните нива на минерала, дори го предпазват от развитие на панкреатит и рак на панкреаса. Магнезият намалява и нивата на лошите бактерии в червата. Често констипацията (запекът) е задължителен симптом на магнезиев дефицит. А това само по себе си е крие риск от усложнения като хемороиди, фисули и дори развитие на рак на дебелото черво.

* Предпазва от диабет – Магнезият е ключът към контрол на инсулина. Ето защо често дефицитът му води до метаболитни нарушения като инсулинува резистентност и диабет тип 2. Ако вече имате диабет, редовният прием на Магнезий може да предпази от диабетна ретинопатия (увреждане и загуба на зрението), нефропатия (сериозно увреждане на бъбреците), невропатия (увреждане на нервите) и язви на краката.  

* Поддържа здравето на костите – Всъщност повечето хора асоциират здравината на костите единствено с Калция, но истината е, че много други минерали са необходими, за да бъдат те силни. Сред тях са Мед, Фосфор, Силиций, Цинк и разбира се Магнезий. Всъщност Магнезият е метал и в процентно съдържание го има най-много  в костната система. Дефицитът му прави костите по-крехки и чупливи.  

* Астма – Магнезият е важен елемент при борба с астма и проблеми на бронхиалните пътища. Спира спазъма на бронхите и помага за прочистване на дихателните пътища. Изследвания показват, че хора, които се хранят редовно с храни богати на витамини С и Е, бета каротини, флавоноиди, Селен и Магнезий, имат по-ниски нива на астма. Магнезият отпуска бронхиалните мускули, дори когато няма присъпи и спазми.  





* Облекчава безсънието – Близо 50% от възрастните хора страдат от нарушения на съня: безсъние, прекъсвания на съня, умора след събуждане и др. Отчасти това се дължи на външни фактори, но голямо значение има и хранителния режим. Магнезият е ключово вещество за качеството на съня. Той подготвя тялото за сън, като отпуска мускулите, успокоява нервите, помага да „изключим ума си“ и регулира работата на невротрансмитерите. Той поддържа добрия баланс на нашия „биологичен часовник“. Допринася за по-бързото заспиване, както и за здравия и качествен сън, който ни кара да се чувстваме свежи и отпочинали на сутринта.  Също така предотвратява синдрома на „неспокойните крака“, който се проявява при доста хора в състояние на покой. Сигурно ви се случвало да се будите нощем от внезапна пронизваща болка в крака и мускулът ви да е като камък. Това са неприятни спазми, дължащи се на нарушени магнезиеви нива.  





* Важен за спортистите – По време на тренировка може да се нуждаете от 10% – 20% повече Магнезий, отколкото обичайно. Той помага на кръвната захар да се придвижи към мускулите и да избута млечната киселина, която се натрупва по време на усилена физическа активност. В допълнение на това повишава физическата издръжливост и намалява усещането за умора.  


* Преборете депресията – Доказано е, че ниските нива на Магнезий в организма крият висок риск от депресивни състояния. Той е важен елемент за правилната функция на мозъка и нервната система и дефицитът му често води след себе умора, панически атаки, дори психични разстройства. Ето защо приемът на поне 450 милиграма от него допринася за по-голямата устойчивост на стрес, по-малко умора и по-добро настроение.  
 
В следващата статия ще ви представим храните с най-богато съдържание на Магнезий, така чe потърсете ни във Фейсбук: 
https://www.facebook.com/WellnessClub.NextLevel/

И прочетете някоя от другите интересни и полезни статии в блога ни! 
Бъдете здрави!
 
 
 
 
 
 
БЛОГ